Geen diesel en bezine in Haïti geeft problemen

Gewapende gangsters blokkeren straten en belangrijke kruispunten, waardoor het voor veel mensen onmogelijk is geworden om te gaan werken, naar school te gaan of handel te drijven. Diesel en benzine kunnen niet naar de benzinepompen worden vervoerd omdat de gangster tankwagens tegenhouden.

Eind oktober hebben chauffeurs en eigenaren van supermarkten en grote winkels gezamenlijk opgeroepen alle wegen in het land te blokkeren totdat de gangsters de tankwagens met brandstof doorlaten. Gangleider Micanord eiste als reactie hierop 50 miljoen gourdes (= € 500.000) van de regering; anders laat zijn bende de tankwagens niet door. Een andere bron vertelt dat gangsters de wegen geblokkeerd houden totdat premier Joseph Ariel opstapt. Volgens deze gangsters is Ariel medeplichtig aan de moord op president Moïse Jovenel.

Dit geeft veel problemen, ook op onze school. Wij hebben diesel nodig om met de vrachtwagen voedsel te kunnen inkopen. Kempès is vorige week 2 dagen op pad geweest om diesel te vinden en voedsel te kunnen kopen. Gelukkig is dat gelukt, maar het geeft veel stress.

Diesel is ook nodig voor de stroomvoorziening op school (aggregaat). Voor stroom moeten we nu volledig terugvallen op de accu’s en de zonnepanelen. Dat is niet voldoende, waardoor er nu beperkt stroom kan worden gebruikt. We zijn aan het kijken en onderzoeken hoe we deze situatie voor onze school kunnen verbeteren.