Serviceclubs

Speciale actie voor serviceclubs

Van bouwen naar open houden

Sinds 1998 werken wij aan onze missie “Elk kind heeft recht onderwijs”. We doen dit met veel passie en enthousiasme, omdat wij ervan overtuigd zijn dat onderwijs het begin is van einde van armoede.

In de afgelopen jaren hebben wij regelmatig financiële steun ontvangen van serviceclubs. Zo mocht ik bij de Lions Brummen-Eerbeek een cheque in ontvangst nemen en gelijk iets over onze stichting vertellen. Ik heb toen in een opwelling verteld dat ik héél blij ben met de financiële steun, maar dat ik tegelijkertijd er een probleem bij heb. Een boeiende dialoog volgde. Wat is namelijk het probleem?

Veel bedrijven, scholen, kerken en serviceclubs zetten zich heel graag in voor de medemens. Zij zien hun bijdrage graag concreet verbonden aan een project of investering. Mede daardoor hebben wij een goede en aardbeving bestendige school kunnen bouwen, inclusief kinderopvanghuis en vrijwilligersverblijf. Nu kunnen er dagelijks ongeveer 800 kinderen in de bergen van Haïti naar school. Inclusief een eenvoudige maaltijd, simpelweg omdat er thuis lang niet altijd iets te eten is.

Maar deze droom, die werkelijkheid is geworden, heeft ook een keerzijde. Want 250 kinderen naar school laten gaan kost geld. Tientallen lokale medewerkers, van leraar tot kok, boekhouder tot kinderverzorgster, verdienen bij ons hun inkomen. Alles bij elkaar betekent dit dat wij jaarlijks ongeveer € 250.000,– aan inkomsten nodig hebben om de begroting sluitend te krijgen. Maar veel instanties sluiten ‘algemene exploitatiekosten’ uit en willen alleen bijdragen als er een specifiek project of investering aan gekoppeld is. Begrijpelijk, echter nu hebben we er met elkaar voor gezorgd dat de school er is, alleen is er straks geen geld meer om de school draaiende te houden. Dat gaan we natuurlijk niet laten gebeuren.

Vele kleintjes maken een grote

Om te zorgen dat wij nog jarenlang onderwijs kunnen geven én uitbreiden vraag ik jullie club om een schoolstoel van ons te kopen. Dat stoeltje krijgt u natuurlijk niet in handen, die staat in Haïti op school. De schoolstoel kost u jaarlijks € 500,00. Want dat is het bedrag dat het omgerekend voor twee kinderen kost om de school draaiende te houden. Dus 500 kleine bijdragen maken samen één groot bedrag. Oftewel, elk jaar hebben we 500 mini projectjes waarvan u er één voor rekening neemt.

Natuurlijk krijgt u ook wat van ons terug. Zo ontvangt u vier keer per jaar onze nieuwsbrief, zodat u op de hoogte blijft van het reilen en zeilen op school. Het liefst zou ik bij elke ‘stoeleigenaar’ jaarlijks zelf langskomen voor een lezing of presentatie, maar dat is helaas niet haalbaar.

Hoe verder;

Om eigenaar van een schoolstoel te worden mailt of belt u het stichtingkantoor: iinfo@StichtingNaarSchoolinHaiti.nl of 0524 – 856239.

Ik hoop snel van u te horen.
Alvast heel hartelijk dank of zoals men in Haïti zegt: Mesi Anpil