Project duurzame energie

Donateurs gezocht voor energieproject; nieuwe zonnepanelen voor onze school

In Haïti is momenteel bijna onmogelijk om diesel en benzine te kopen. En als het na lang zoeken lukt, is het onbetaalbaar. Er zijn grote tekorten als gevolg van blokkades van wegen en kruispunten door gewapende bendes en daaropvolgende protestacties met blokkades van chauffeurs om de gangsters te dwingen brandstofwagens weer door te laten. Een groot probleem. Ook voor onze school in KaBlain, want voor de stroomvoorziening (aggregaat) is diesel nodig.

We hebben daarnaast ook zonnepanelen die de accu’s opladen, maar zowel de zonnepanelen als de accu’s zijn flink verouderd. Hiermee kan nog maar weinig stroom worden opgewekt. Veel te weinig om de school van genoeg stroom te voorzien. En stroom is nodig om de school draaiende te houden en de computers te kunnen gebruiken.

Onze directeur Kempès heeft advies ingewonnen bij installateurs in Haïti hoe we de stroomvoorziening meer duurzaam en berekenbaar kunnen maken. Daaruit kwam een voorstel om nieuwe zonnepanelen en accu’s te installeren. Om precies te zijn 20 zonnepanelen en 28 accu’s. De aanschaf hiervan, het las- en installatiewerk en alle materialen, zoals de metalen constructie van de zonnepanelen vraagt een investering van ruim € 16.000,-.

Daarbij vraagt de herinstallatie van de oude zonnepanelen en accu’s een investering van € 3.900,- We willen de oude panelen en accu’s graag hergebruiken. Zo blijven ze benut en kunnen ze de nieuwe installatie ondersteunen en de school blijven voorzien van duurzame stroom.

De totale investering komt daarmee op € 20.500,-

Ons bestuur heeft besloten deze investering uit onze reserves te doen. Het is een goede en duurzame investering en belangrijk voor de school dat zij open kan blijven en dat de kinderen er onderwijs kunnen volgen en een warme maaltijd krijgen. Kempès en Roland (onze censeur) gaan vanaf nu elk jaar geld reserveren om in de toekomst de zonnepanelen en accu’s te kunnen vervangen als dat weer nodig is.

Het zou geweldig zijn als er donateurs zijn die mee willen investeren in dit energieproject voor onze school in KaBlain. Met een bijdrage helpt u onze school de energievoorziening duurzamer te maken en minder afhankelijkheid te zijn van diesel, zodat we ook in de moeilijke omstandigheden in Haïti open kunnen zijn en onderwijs kunnen geven.

Wilt u meer weten of een bijdrage leveren, laat het ons weten. Mail naar info@StichtingNaarSchoolinHaiti.nl