Scholen

Kablain
In Kablain is de hoofdlocatie van Stichting Naar School in Haïti gevestigd (Ecole Soleil de Hollande). Het plaatsje Kablain ligt hoog in de bergen, 10 km van de plaats Kenscoff en 45 km van de Haïtiaanse hoofdstad Port au Prince. Hier volgen circa 250 kinderen onderwijs; van de eerste klas kleuterschool tot en met de derde klas middelbare school. Daarnaast krijgen de kinderen iedere schooldag een warme maaltijd.

Het hoofdgebouw heeft zestien leslokalen, een schoolkeuken, diverse lokalen voor de administratie, de portier, de schoolverpleegkundige, muziekonderwijs en de bibliotheek. Bovenop de school zijn een kinderopvanghuis, een vrijwilligersverblijf en de woonruimte van Marijke gebouwd. Naast de school, staan vier houten kleuterlokalen. Ook ligt hier de moestuin van de school. Verder heeft de school eigen water- sanitaire- en elektriciteitsvoorzieningen.

Foto houten kleuterlokalen Kablain in 2013 IMG_4456

De vier houten kleuterlokalen en de moestuin in Kablain

Godinot
In Godinot, vier kilometer vanaf Kablain de bergen in, is een tweede schooltje gevestigd. In Godinot is een eerste klas lagere school en een kleuterklas. De eerst klas lagere school is ondergebracht in een eenvoudig gebouw van hout, dat wij regelmatig hebben opgeknapt. De kleuters krijgen les in een nieuw gebouw van hout. Dat in de zomer van 2011 is gebouwd. Deze school in Godinot is inmiddels zelfstandig geworden. Oud leerlingen van Ecole Soleil de Hollande hebben de school in 2019 overgenomen en zetten het nu zelf voort.

Godinot in 2017

Het materiaal van deze eenvoudige gebouwen is door de ouders naar deze plek gedragen. De lokalen in Godinot liggen in de bergen. Het is niet mogelijk om met een auto hier te komen. Elke plank, elke balk en elk stoeltje is hier naartoe gedragen. De leerlingen (en hun ouders) zijn dankbaar en trots om naar school te kunnen gaan.

Sonis

De stichting ondersteunt een kleine school in Sonis financieel. Zestig leerlingen krijgen er onderwijs.
Sonis ligt nog verder afgelegen in de bergen, niet tot nauwelijks te bereiken en het laatste deel alleen lopend.
Deze school valt niet onder onze stichting.

Bekijk hier via Google maps waar de scholen precies liggen.
Stichting Naar School in Haiti weergeven op een grotere kaart