Fietstocht The Ride on Education

‘The Ride on Education’ is een sponsorfietstocht waarbij geld wordt ingezameld voor kinderen in ontwikkelingslanden.

Voor het negende jaar is er gefietst voor onderwijs in ontwikkelingslanden, voor de toekomst van de allerarmste kinderen in de wereld.

De route van de editie 2021 ging door Nederland: een tocht van de ene naar de andere provinciehoofdstad. Door de mooiste steden en de diverse landschappen van ons land. We zijn op 10 juli jl. gestart in Arnhem en finishten op 17 juli jl. in Leeuwarden.

Eind september wordt de definitieve opbrengst van 2021 bekend gemaakt.

De afgelopen negen jaar fietsten tientallen sportievelingen ongeveer 5500 gesponsorde kilometers. In 2013 fietsten wij van de Drentse Hooglanden naar de Schotse Hooglanden. Startpunt was elk jaar het Drentse dorp Beilen. In 2014 ging de fietstocht naar Denemarken. In 2015 naar Frankrijk en in 2016 naar het Harzgebergte in Duitsland. In 2017 was het thema van de fietstocht ‘water’ en fietsten wij +/-600 km langs Nederlandse en Belgische wateren naar het eindpunt bij Brussel. In 2018 fietsten we naar Trier in Duitsland. En in 2019 startte we vanuit Eindhoven en fietsten we naar de Notre-Dame in Parijs. De tocht van 2020 van Koblenz naar Hoek van Holland kon in verband met de corona-maatregelen helaas niet doorgaan. Veel deelnemers fietsen een eigen alternatieve tocht.

De fietstocht is prachtig! “Het is een heerlijke vakantie, we komen op mooie plekken en zijn blij dat we geld bij elkaar fietsen voor kinderen in ontwikkelingslanden om naar school te kunnen. Dat schept een bijzondere band.” vertelde een eerdere deelnemer; “Iedereen fietst zijn eigen tempo, maar onderweg kom je elkaar steeds weer tegen. Elke avond werd ik met gejuich ontvangen door wie al was gearriveerd. Ik ontmoette fijne mensen en had boeiende gesprekken.”

Fietst u in 2022 met ons mee?

Volgend jaar fietsen wij van Koblenz naar Hoek van Holland van 16 t/m 24 juli 2022. Fiets mee!
Zet 16 juli 2022 alvast in uw agenda! U bent van harte welkom! Geniet met uw zoon, dochter of kleinkind van een mooi fietsavontuur! Beleef met uw schoolklas of sportvereniging een bijzondere en sportieve week van samen optrekken voor een prachtig doel! Of fiets alleen mee of met een vriend(in); u ontmoet zeker leuke mensen.

Waarom zo’n avontuur?

Fiets en laat u tegelijkertijd sponsoren voor onderwijs in ontwikkelingslanden! Onderwijs is de basis voor de ontwikkeling van samenlevingen. Miljoenen kinderen ontvangen geen enkele vorm van onderwijs, en westerse landen maken steeds minder geld vrij voor onderwijs in ontwikkelingslanden.
Vanuit een particulier initiatief uit Midden-Drenthe is een gesponsorde fietstocht naar verschillende bestemmingen georganiseerd met als doel de diverse onderwijsprojecten in ontwikkelingslanden te financiëren.

Wat onderscheidt deze tocht van andere sponsortochten?

Elke deelnemer kan het onderwijs-sponsordoel van zijn keuze inbrengen (passend in de doelstelling, ter beoordeling van het bestuur). Het minimum-sponsorbedrag dat moet worden ingebracht bedraagt € 250,–. Maar daar kunt u uw vrienden, familie, kennissen, collega’s, etc. natuurlijk bij inschakelen.

Begin- en eindpunt van de tocht liggen vast, daartussen bestaat veel individuele vrijheid voor de deelnemers. Ook is er gelegenheid voor bezoek aan toeristische hoogtepunten.

Dagelijks wordt 70-90 km gefietst. De tocht zal voor kinderen en minder-geoefenden  dagelijks in twee etappes worden ingedeeld van elk ongeveer 45 km. Je kunt dan ’s morgens fietsen en  ’s middags met de auto verder worden gebracht, of andersom. We gaan er echter vanuit dat de meeste deelnemers de volle lengte kunnen fietsen.

Alle soorten niet-gemotoriseerde fietsen zijn toegestaan, dus ook ATB, racefiets, E-Bike, handbike, ligfiets. De organisatie regelt de route, campings en vervoer voor de bagage. En er is een breng- en retourservice naar Koblenz en vanaf Hoek van Holland (ca. €60,– p.p.). In principe zal onderweg worden gekampeerd. Deelnemers mogen in de overnachtingsplaatsen gebruik maken van een hotel, B&B of (begeleidende) camper. Hierin moeten ze dan wel zelf voorzien m.b.t. locatie.

De inschrijvingskosten bedragen slechts € 35,–. Alle kosten onderweg (w.o. camping en maaltijden) betaalt iedere deelnemer zelf.

Meldt u aan!

Hebben deze tocht en de doelstelling uw interesse? Meldt u aan, en informeer uw vrienden en familie, op de website van The Ride on Education!
Gebruik uw adresboeken, e-mail en tweet, zet het op Facebook. Wij benaderen de lokale media.

Kijk voor meer informatie op www.therideoneducation.nl
Of volg hen op: Facebook van The Ride on Education

Uitzending RTV Drenthe 22 juli 2017

In 2017 maakte RTV Drenthe een korte reportage van de start van The Ride on Education in Beilen:

The ride on education 2020

De tocht van 2020 kon door de corona-maatregelen niet doorgaan. Veel deelnemers hebben toen prachtige alternatieve bedacht. Want ja, het hart voor kinderen die we de kans gunnen naar school te gaan, blijft kloppen. Zo fietsten deelnemers hun eigen tochten. De Elfstedentocht in Friesland werd heen en terug gefietst (503 km). Een ander fietste de tocht van Koblenz naar Hoek van Holland, maar dan alleen. En weer iemand anders fietste een week lang dagelijks 100 kilometer vanuit zijn eigen woonplaats. Ook waren er mensen die hun achterban opriepen ondanks de annulering toch te doneren.
In Haïti stapte Marijke op haar hometrainer. Samen met Jonel, Jameson, Johane en de meisjes werd er gefietst en werd de grote schooltrap op- en afgelopen en  touwtje gesprongen om geld in te zamelen voor The Ride on Education. Door dit alles was er in 2020 toch een geweldige opbrengst!