Alle leerlingen gaan weer naar school

Sinds 19 oktober gaan alle leerlingen weer naar school. Op 10 augustus waren de examenklas en de eerste klas al begonnen. De andere leerlingen moesten nog even wachten. Zij kwamen één keer in de week een les- en voedselpakket ophalen.

Wij hebben vrij strenge anti Covid19 regels. De oudere leerlingen zijn een goed voorbeeld voor de jongere. Toen zij en de onderwijzers eenmaal waren gewend om bij binnenkomst handen te wassen en mondkapjes te dragen, konden ook de andere klassen van start gaan.

Het was onze bedoeling om met 310 leerlingen het nieuwe schooljaar te beginnen, maximaal 25 kinderen per klas. Het maximum aantal dat nu in Haïti is toegestaan vanwege de pandemie. Het leerlingenaantal is nu rond de 250 leerlingen. Onze boekhouder heeft ontslag heeft genomen, nadat we hem niet tegemoet kwamen in het te hoge salaris dat hij vroeg. Hierdoor heeft directeur Kempès er veel extra werk bij gekregen. Wij hebben daarom besloten met één kleuterklas te beginnen in plaats van twee. Hopelijk kunnen wij in februari 2021 de tweede kleuterklas openen.

We hebben een jong en enthousiast team. Op de lagere school, in de eerste klas, werkt Gladcinn. Hij werkt al 15 jaar bij ons. Je ziet hem op de foto hierboven voor de klas staan. De andere onderwijzers zijn begin twintig. Iedereen woont in de omgeving van onze school. Wat zijn ze blij om in deze moeilijke tijd werk te hebben. En dan ook nog werk dat zij fijn vinden om te doen. Ze genieten van de kleinere klassen. Voorheen waren er soms wel 50 leerlingen in één klas.