Golf van geweld in Haïti; impact ook voelbaar op onze school

Haïti wordt sinds ruim een week door nog meer geweld overspoeld. Het doet pijn in ons hart als we denken aan de vele Haïtianen die hieronder lijden; mensen die door bendes uit hun huizen zijn verdreven, op de vlucht zijn, honger hebben of door bendes worden vermoord, mishandeld of verkracht. Natuurlijk voelen wij ook zorgen om onze leerlingen, het team van onze school en de mensen in onze omgeving.

In onze zone is het nog steeds rustig. Ook in Kenscoff, 10 km voor onze school, zijn geen bendes actief. Men heeft daar bewaking opgezet. Niemand komt Kenscoff in zonder legitimatie en onbekenden worden eerst een nacht vastgezet. Vanaf Kenscoff zijn er geen zijwegen waar bandieten kunnen ontsnappen. Dat maakt dat de bendes hier liever wegblijven.

Op onze school is de impact voelbaar. Alhoewel het geweld zich vooral afspeelt in de grote steden, voornamelijk in Port au Prince, hebben de kinderen het moeilijk en zijn ze gespannen. Sommige leerlingen reageren agressiever, hebben sneller een grote mond of maken sneller ruzie met elkaar. Dat is natuurlijk niet goed, maar wel begrijpelijk. Marijke heeft regelmatig contact met directeur Kèmpes. Ook hij en het hele team leven met gevoelens van angst. Marijke heeft Kèmpes op het hart gedrukt met de onderwijzers en leerlingen te blijven praten hoe hier goed mee om te gaan.

Al is het elke dag weer spannend: wat zijn we dankbaar dat onze school elke dag open kan zijn, en dat we op die manier in staat zijn een plek te bieden waar kinderen liefde, aandacht en sturing vinden. Wat is het fijn dat wij met z’n allen zoveel kunnen doen voor de leerlingen, hun ouders en hulpbehoevenden in onze zone.

De afgelopen week heeft Kempès inkopen gedaan voor de school en de schoolwinkel. Er is voor de komende twee maanden genoeg rijst en bonen. Heel belangrijk, nu de voedselvoorziening in Haïti nog verder onder druk is komen te staan. De moestuin wordt vergroot zodat er meer groenten kunnen worden verbouwd.

Wat er gaande is in Haïti sinds vorige week:

Zaterdag 2 maart bestormde bendes de grootste gevangenissen en bevrijdden ruim 4.000 gevangen. Daarop heeft de regering de noodtoestand uitgeroepen. Ook geldt er een avondklok en zijn er scholen gesloten. Terwijl premier Henry in Kenia was om internationale hulp te vragen, grijpen bendes steeds meer naar de macht. Bendes spannen samen en de grootste bendeleider Guy Michel wil nu president worden. Zij voeren gewapende aanslagen uit op overheidsinstellingen; politiebureaus, ministeries, het hoger gerechtshof.  Zaterdag hebben bendes het vliegveld en de haven bezet, waardoor toevoer wordt belemmerd en er voedsel- en watertekorten ontstaan.

Honderden huizen zijn in beslag genomen door bendeleden. Gezinnen dwalen zonder middelen door de straten of zijn op de vlucht geslagen.

De bendes willen dat premier Henry aftreedt. Inmiddels roept de VS de premier op om vrije verkiezingen uit te schrijven. Henry beloofde vorige week aan Caribische landen om halverwege 2025 nieuwe verkiezingen te houden, maar dat vinden de bendes te lang duren. Ze zeggen dat er een burgeroorlog en verder bloedvergieten dreigt als premier Henry op zijn post blijft zitten. Henry is niet teruggekeerd naar Haïti en verblijft momenteel in Puerto Rico.

Ziekenhuizen werken niet meer, zijn gesloten. Veel doktoren zijn naar het buitenland vertrokken. Een handje vol kan nog mensen helpen. In Haïti ga je op dit moment dood als je ernstig ziek wordt of ernstig gewond raakt. Als je een dokter nodig hebt bij een bevalling, is er geen hulp.

Ook de bevolking roept om het aftreden van de premier, omdat hij er niet in is geslaagd de rust te herstellen of de verkiezingen die al jaren worden beloofd te organiseren. De Haïtianen voelen zich in de steek gelaten.

We bidden voor de Hatianen en Haïti en sturen liefde om ze te sterken in de uitdagingen waar ze voor staan. Hopelijk wordt er een weg gevonden naar rust en vrede.

En we blijven noodhulp bieden aan de mensen in onze zone.