De geschiedenis van Stichting Naar School in Haïti

Marijke Zaalberg 18 jaar geleden in haar huurhuis in Kenscoff. (Haïti) In de woonkamer van dit huis kregen de eerste leerlingen les.

Op 23 oktober 1995 zette Marijke Zaalberg (1947), opgeleid tot kleuterleidster, voor het eerst voet op Haïtiaanse bodem. Haar kinderen waren uitgevlogen en Marijke vond het tijd te doen wat ze altijd al wilde: kinderen helpen waar hulp echt nodig is. Zij begin voor ‘Nos Petits Frères et Soeurs’ als family correspondent bij een weeshuis in Kenscoff en een kinderhospice in Pétionville. Na een verblijf in Guatamala, waar ze een nieuw weeshuis hielp opzetten, kwam ze in februari 1997 terug in Haïti als hoofd van het babyhuis van het weeshuis in Kenscoff.

Zomer 1998 ging ze naar Nederland om even afstand te nemen, bij te komen van alles wat ze had meegemaakt en na te denken over de volgende stap. Ze wist zeker dat ze terug wilde naar Haïti om onderwijs te geven en kinderen die hulp nodig hebben op te vangen. Op een ochtend wist Marijke wat haar te doen stond: een eigen schooltje beginnen in Haïti. Ze kocht een ticket en schreef familie en vrienden om een startkapitaal te vergaren. Op 29 december 1998 werd Stichting Naar School in Haïti in Nederland opgericht.

Met 7.000 gulden op zak kwam Marijke op 10 januari 1999 weer in Haïti aan en sindsdien is ze niet meer weggegaan. Ze huurde een huis in Kenscoff waar 11 kinderen werden opgevangen. Een jaar later kregen dagelijks 22 ondervoede kinderen uit de buurt te eten. In huis was ook een schooltje waar kinderen leerden kleuren en tellen met kroonkurken.

In 2000 waren er twee kleuterklassen en een lagere schoolklas: een groep in de morgen en een groep in de middag. Dagelijks meldden zich nieuwe kinderen. Maar het vinden van geschikt en betrouwbaar personeel was lastig. Marijke besloot zich vooral te richten op onderwijs. In Nederland werden fundraisingsacties gestart en Marijke ging op zoek naar andere plekken om les te geven. Daar waar het het hardst nodig was. Waar geen onderwijs werd gegeven.

Zo kwam ze ver weg in de bergen. In een houten kerkgebouwtje in Kablain, dat doordeweeks toch leeg stond, en in Furcy, waar een kleuterschooltje werd gebouwd bij een nationale school.
Zes jaar later en dankzij een gift van € 10.000,- kon de stichting op 10 december 2006 een eigen stuk land kopen om daar een school te bouwen. Door haar zoektochten en ervaringen wist Marijke al precies hoe het gebouw eruit zou moeten zien en aan welke eisen het moest voldoen: ‘aardbevingsproof’ en met een eigen watervoorziening.
Januari 2007 begonnen de werkzaamheden. Iedereen hielp mee, ook de huidige schooldirecteur Kempès, die al sinds zijn 24ste voor Marijke werkte en via de Stichting had kunnen studeren. Het was een enorme klus want alles moest met de hand worden uitgehakt en het materiaal moest zonder machines van de weg naar de bouwplek worden gesjouwd.

Marijke reisde intussen heen en weer tussen Nederland voor familiebezoek en om geld in te zamelen. In 2007 waren de eerste lokalen al klaar en in het najaar van 2010 was de school zo ver uitgebreid dat de huur van het huis in Kenscoff kon worden beëindigd. Er was namelijk boven op de school ook woonruimte voor Marijke en een verblijf voor de vrijwilligers gerealiseerd.

Nu staat er in Kablain een hoofdgebouw met zestien leslokalen, een auditorium, een schoolplein met trap/tribune, een schoolkeuken, ruimtes voor de administratie, de schoolverpleegkundige, muziekonderwijs en een bibliotheek. Bovenop de school zijn een kinderopvangtehuis, een vrijwilligersverblijf en Marijke’s woonruimte gebouwd. Aan de andere kant van de weg staan de houten kleuterlokalen en is de schoolmoestuin. Alles met een eigen water- en elektriciteitsvoorziening.

Ruim 800 kinderen volgen onderwijs; van de eerste klas kleuterschool tot en met de derde klas middelbare school. Ook krijgen de kinderen iedere schooldag een warme maaltijd. In Godinot, vier kilometer verderop, is nog schooltje gevestigd. Met een kleuterklas en een eerste klas.

Marijke Zaalberg is gemiddeld negen maanden per jaar in Haïti. Haar onkosten worden vergoed maar zij ontvangt geen salaris of andere vergoedingen.

Stichting Naar School in Haïti kan dankzij uw donaties deze hulp in Haïti geven.
Fantastisch dat de donatiebutton onderaan deze pagina vaak gebruikt wordt!
Heel hartelijk dank namens de leerlingen en hun ouders.

Marijke Zaalberg in het kinderopvanghuis

Ons schooltje in Godinot, jaren geleden. Dit schooltje heeft inmiddels een nieuw dak en een bijgebouw. Godinot ligt in de bergen en is alleen te voet te bereiken. Momenteel krijgen hier +/- 80 leerlingen onderwijs dankzij Stichting Naar School in Haïti.

2007: De bouw van de school in Kablain vordert.

Het schoolgebouw in 2010. De eerste lokalen en een deel van het plein is klaar. Kinderen kunnen veilig les krijgen en buiten spelen.