Fietstocht The Ride on Education

Uitzending RTV Drenthe 22 juli 2017:

Afgelopen zaterdag ging de vijfde editie van The Ride on Education van start!
24 sportievelingen fietsen deze week van Beilen naar Brussel. De eerste vier edities van The Ride on Education leverden in totaal al € 97.214,- op. Dat we dit jaar, met de vijfde editie, over de € 100.000-grens zouden gaan werd dan ook voorspeld. Nog voordat er ook maar een meter gefietst was, hadden de 24 fietsers van dit jaar al zo’n € 16.000 euro bij elkaar! Het geld wordt besteed door voor vijf goede doelen, allen t.b.v. onderwijs in ontwikkelingslanden.

Wil jij de fietsers op de voet volgen deze week? Volg hen dan op: Facebook van The Ride on Education
Ook Marijke Zaalberg plaatst dagelijks fiets-nieuws op haar facebookpagina.

Waarom zo’n avontuur?

Fiets en laat je tegelijkertijd sponsoren voor onderwijs in ontwikkelingslanden! Onderwijs is de basis voor de ontwikkeling van samenlevingen. Miljoenen kinderen ontvangen geen enkele vorm van onderwijs, en westerse landen maken steeds minder geld vrij voor onderwijs in ontwikkelingslanden.
Vanuit een particulier initiatief uit Midden-Drenthe is een gesponsorde fietstocht naar verschillende bestemmingen georganiseerd met als doel de diverse onderwijsprojecten in ontwikkelingslanden te financieren.

Wat onderscheidt deze tocht van andere sponsortochten?

Elke deelnemer kan het onderwijs-sponsordoel van zijn keuze inbrengen (passend in de doelstelling, ter beoordeling van het bestuur). Het minimum-sponsorbedrag dat moet worden ingebracht bedraagt € 250,–. Maar daar kunt u uw vrienden, familie, kennissen, collega’s, etc. natuurlijk bij inschakelen.

Begin- en eindpunt van de tocht liggen vast, daartussen bestaat veel individuele vrijheid voor de deelnemers. Ook is er gelegenheid voor bezoek aan toeristische hoogtepunten.

Dagelijks wordt ca. 95 km gefietst. De tocht zal voor kinderen en minder-geoefenden  dagelijks in twee etappes worden ingedeeld van elk ongeveer 45 km. Je kunt dan ’s morgens fietsen en  ’s middags met fiets en bagage met de auto verder worden gebracht, of andersom. We gaan er echter vanuit dat de meeste deelnemers de volle lengte kunnen fietsen.

De terugreis onderneemt iedereen op eigen wijze; zowel in Denemarken als in Duitsland is de combinatie fiets-en-trein goed te doen. Er zullen een paar volgauto’s meerijden (makkelijk voor bagagevervoer en gezamenlijke inkopen voor het eten).

Alle soorten niet-gemotoriseerde fietsen zijn toegestaan, dus ook ATB, racefiets, E-Bike, handbike, ligfiets.
In principe zal onderweg worden gekampeerd. Deelnemers mogen in de overnachtingsplaatsen gebruik maken van een hotel, B&B of (begeleidende) camper. Hierin moeten ze dan wel zelf voorzien m.b.t. locatie.

De inschrijvingskosten bedragen slechts € 35. Alle kosten onderweg betaalt iedere deelnemer zelf.

Het reisavontuur

Al voor het vijfde jaar doet Marijke Zaalberg met haar kleindochter mee aan deze fietstocht door Europa. In 2013 was dat van de Drentse Hooglanden naar de Schotse Hooglanden en in 2014 fietsten zij naar Denemarken. In 2015 trotseerden zij de route van Drenthe naar Noord-Frankrijk. In 2016 ging de tocht oostwaarts; van Beilen naar het Harz-gebergte in Duitsland. In 2016 werd er in acht dagen ca. 600 km gefietst.

Het werven van deelnemers

Hebben deze tocht en de doelstelling uw interesse? Meld u aan, en informeer uw vrienden en familie!
Gebruik uw adresboeken, e-mail en tweet, zet het op Facebook. Wij benaderen de lokale media.

De tocht

Deze vindt meestal plaats gedurende de eerste week van de lagere schoolvakanties (Noord-Nederland), van zaterdag t/m zaterdag.Het gaat om 7 fietsdagen en 1 rustdag tussendoor. De fietstocht is ongeveer 675 km lang.
Kijk voor meer informatie op www.therideoneducation.nl

Sponsorfietstocht 2017

Fiets mee met de sponsorfietstocht ‘The Ride on Education’
Ga van 22 t/m 29 juli de uitdaging met ons aan!
Fiets in 2017 mee naar Brussel voor onze stichting.
ALLE INFORMATIE OP EEN RIJTJE:
• Sponsorfietstocht: laat je sponsoren om onderwijs in ontwikkelingslanden mogelijk te (blijven) maken en te verbeteren!
• Er kan gefietst worden voor diverse stichtingen.Wij hopen dat jij je voor onze stichting laat sponsoren!

Zaterdag 22 t/m zaterdag 29 juli 2017. Dit is de eerste week van de zomervakantie in Noord-NL.
7 dagetappes en op dag 5 een rustdag.

• Start: Beilen. Eindbestemming: Grimbergen, nabij de Belgische hoofdstad Brussel.
• We fietsen gemiddeld 80 à 85 km. per dag, maar de voorlaatste dag is de lengte 95 km. en de laatste dag 70 km. Dit maakt tezamen een totaal van circa 580 km. Zoals de ervaring leert komen de dagelijkse verschillen door de situering van campings.
• Halve dagetappes fietsen kan ook; ong. 40 km. op een dag fietsen en u (en uw fiets) de andere helft van de dagetappe vanaf het zogenoemde wisselpunt laten vervoeren naar/van de camping met onze transportservice. U kunt hier iedere dag gebruik van maken, maar ook alleen enkele dagen.
• Iedere dag fietst u van camping naar camping via prachtig uitgestippelde routes! (Elders overnachten, bijv. B&B of hotel, is ook mogelijk op eigen initiatief.)
• Het thema dit jaar is water: langs beken, kanalen, rivieren, plassen, door beekdalen, met een aantal veerpontjes. Al dat water levert mooie landschappen op; daar fietsen we dus doorheen. We hebben de grote steden vermeden.
• Route 2017 in grote lijnen: eerst door het uitgestrekte Dwingelderveld, door de Weerribben, langs Kampen en alle andere oude stadjes langs de oude Zuiderzee, na Hilversum door het mooie groene en waterrijke hart van Holland, via Midden-Delfland en over de Deltawerken. Op dat stuk door Midden-Holland passeren we ook diverse mooie oude stadjes. In een bijna rechte lijn fietsen we dus van Beilen naar de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden, waarna we via de kustlijn van Walcheren en de boot naar Breskens de kustlijn vervolgen tot Knokke. Daarvandaan fietsen we dan door via Brugge en Gent naar Grimbergen, nabij Brussel. In België fietsen we grote afstanden over fietspaden langs kanalen en vooral langs de Schelde.
• De tocht kent dit jaar geen heuvels van enige betekenis. Iedereen met een goede gezondheid kan zo’n toeristische fietstocht volbrengen. De tocht is ook voor gezinnen goed te doen en geschikt voor allerlei soorten fietsen. E-bikes mogen ook!
• U kunt de dagelijkse afstand zelf vergroten of zelfs verkleinen door gebruik te maken van de eerder genoemde transportservice. Zo zijn er dus mogelijkheden voor lange-afstandsfietsers en voor jonge en/of onervaren fietsers.

Wilt u meer informatie? Heeft u vragen? Bezoek de website www.therideoneducation.nl of mail naar: info@StichtingNaarSchoolinHaiti.nl.
Deelnemen? Ga naar de website www.therideoneducation.nl en klik op de homepage op de grijze ‘Fiets mee!’-knop om het inschrijfformulier te downloaden!

Houd onze Facebookpagina in de gaten voor nadere informatie.