Fietstocht The Ride on Education

‘The Ride on Education’ is een sponsorfietstocht waarbij geld wordt ingezameld voor kinderen in ontwikkelingslanden.

Deze week fietsen wij de zesde editie van The Ride on Education!
Van 21 t/m 28 juli gaan wij de uitdaging aan om 580 km te fietsen in zeven dagen.
De route loopt van de ‘Drentse Hooglanden’ naar de Duitse stad ‘Trier’.

De afgelopen vijf jaar fietsten tientallen sportievelingen ruim 3000 gesponsorde kilometers.
In 2013 fietsten wij van de Drentse Hooglanden naar de Schotse Hooglanden. Startpunt is elk jaar het Drentse dorp Beilen. In 2014 ging de fietstocht naar Denemarken. In 2015 naar Frankrijk en in 2016 naar het Harzgebergte in Duitsland. In 2017 was het thema van de fietstocht ‘water’ en fietsten wij +/-600 km langs Nederlandse en Belgische wateren naar het eindpunt bij Brussel.

De fietstocht is prachtig, maar regelmatig ook zwaar om te fietsen. Ook dit keer zou ik een beroep op u willen doen om mij te sponseren ten behoeve van ons onderwijsproject in Haïti. U sponsort niet mij, maar de kinderen in onze school in Haïti. U kunt per kilometer sponseren, of een vast bedrag kan ook. Als u zelf mee wilt fietsen, zou dat heel leuk zijn!
De kinderen en de onderwijzers zijn u dankbaar voor het sponseren. Dankzij onderwijs zal hun toekomst meer perspectief krijgen en hun leven vrolijker worden.

Als u de kinderen in Haïti wilt steunen dan kan dat door een gift over te maken op: bankrekening nr: NL49 TRIO 2024 5833 50 t.n.v. The Ride on Education en vermeldt hierbij ‘Haïti / Marijke’.

Sponsort u graag een andere fietser, dan kan dat op dezelfde bankrekening.

Vermeldt er dan bij: ‘Haiti / naam fietser’.
Wilt u meer informatie? Heeft u vragen? Bezoek de website  www.therideoneducation.nl of mail naar: info@StichtingNaarSchoolinHaiti.nl.
Alvast heel hartelijk bedankt!

Marijke Zaalberg

Waarom zo’n avontuur?

Fiets en laat je tegelijkertijd sponsoren voor onderwijs in ontwikkelingslanden! Onderwijs is de basis voor de ontwikkeling van samenlevingen. Miljoenen kinderen ontvangen geen enkele vorm van onderwijs, en westerse landen maken steeds minder geld vrij voor onderwijs in ontwikkelingslanden.
Vanuit een particulier initiatief uit Midden-Drenthe is een gesponsorde fietstocht naar verschillende bestemmingen georganiseerd met als doel de diverse onderwijsprojecten in ontwikkelingslanden te financieren.

Wat onderscheidt deze tocht van andere sponsortochten?

Elke deelnemer kan het onderwijs-sponsordoel van zijn keuze inbrengen (passend in de doelstelling, ter beoordeling van het bestuur). Het minimum-sponsorbedrag dat moet worden ingebracht bedraagt € 250,–. Maar daar kunt u uw vrienden, familie, kennissen, collega’s, etc. natuurlijk bij inschakelen.

Begin- en eindpunt van de tocht liggen vast, daartussen bestaat veel individuele vrijheid voor de deelnemers. Ook is er gelegenheid voor bezoek aan toeristische hoogtepunten.

Dagelijks wordt ca. 85 km gefietst. De tocht zal voor kinderen en minder-geoefenden  dagelijks in twee etappes worden ingedeeld van elk ongeveer 45 km. Je kunt dan ’s morgens fietsen en  ’s middags met fiets en bagage met de auto verder worden gebracht, of andersom. We gaan er echter vanuit dat de meeste deelnemers de volle lengte kunnen fietsen.

De terugreis onderneemt iedereen op eigen wijze; zowel in Denemarken als in Duitsland is de combinatie fiets-en-trein goed te doen. Er zullen een paar volgauto’s meerijden (makkelijk voor bagagevervoer en gezamenlijke inkopen voor het eten).

Alle soorten niet-gemotoriseerde fietsen zijn toegestaan, dus ook ATB, racefiets, E-Bike, handbike, ligfiets.
In principe zal onderweg worden gekampeerd. Deelnemers mogen in de overnachtingsplaatsen gebruik maken van een hotel, B&B of (begeleidende) camper. Hierin moeten ze dan wel zelf voorzien m.b.t. locatie.

De inschrijvingskosten bedragen slechts € 35. Alle kosten onderweg betaalt iedere deelnemer zelf.

Het reisavontuur

Al voor het vijfde jaar doet Marijke Zaalberg met haar kleindochter mee aan deze fietstocht door Europa. In 2013 was dat van de Drentse Hooglanden naar de Schotse Hooglanden en in 2014 fietsten zij naar Denemarken. In 2015 trotseerden zij de route van Drenthe naar Noord-Frankrijk. In 2016 ging de tocht oostwaarts; van Beilen naar het Harz-gebergte in Duitsland. In 2016 werd er in acht dagen ca. 600 km gefietst.

Het werven van deelnemers

Hebben deze tocht en de doelstelling uw interesse? Meld u aan, en informeer uw vrienden en familie!
Gebruik uw adresboeken, e-mail en tweet, zet het op Facebook. Wij benaderen de lokale media.

De tocht

Deze vindt meestal plaats gedurende de eerste week van de lagere schoolvakanties (Noord-Nederland), van zaterdag t/m zaterdag.Het gaat om 7 fietsdagen en 1 rustdag tussendoor. De fietstocht is ongeveer 675 km lang.
Kijk voor meer informatie op www.therideoneducation.nl

Uitzending RTV Drenthe 22 juli 2017:

Afgelopen zaterdag ging de vijfde editie van The Ride on Education van start!
24 sportievelingen fietsen deze week van Beilen naar Brussel. De eerste vier edities van The Ride on Education leverden in totaal al € 97.214,- op. Dat we dit jaar, met de vijfde editie, over de € 100.000-grens zouden gaan werd dan ook voorspeld. Nog voordat er ook maar een meter gefietst was, hadden de 24 fietsers van dit jaar al zo’n € 16.000 euro bij elkaar! Het geld wordt besteed door voor vijf goede doelen, allen t.b.v. onderwijs in ontwikkelingslanden.

Wil jij de fietsers op de voet volgen deze week? Volg hen dan op: Facebook van The Ride on Education
Ook Marijke Zaalberg plaatst dagelijks fiets-nieuws op haar facebookpagina.

•  Iedereen met een goede gezondheid kan zo’n toeristische fietstocht volbrengen. De tocht is ook voor gezinnen goed te doen en geschikt voor allerlei soorten fietsen. E-bikes mogen ook!
• U kunt de dagelijkse afstand zelf vergroten of zelfs verkleinen door gebruik te maken van de eerder genoemde transportservice. Zo zijn er dus mogelijkheden voor lange-afstandsfietsers en voor jonge en/of onervaren fietsers.

Wilt u meer informatie? Heeft u vragen? Bezoek de website www.therideoneducation.nl of mail naar: info@StichtingNaarSchoolinHaiti.nl.
Deelnemen? Ga naar de website www.therideoneducation.nl en klik op de homepage op de grijze ‘Fiets mee!’-knop om het inschrijfformulier te downloaden!

Houd onze Facebookpagina in de gaten voor nadere informatie.