Kervens en Kervensia

Het verhaal van een tweeling

De tweeling Kervens en Kervensia werd geboren op 11 oktober 2014 in Sattier, een dorpje op loopafstand van onze school. Zij zijn de laatste van vijf kinderen van hun moeder Itamène Tilus en vader Sadrac Louis. Zoals veel Haïtianen groeiden deze twee kinderen vaderloos op. Vader verliet het gezin toen moeder nog zwanger van hen was. De tweeling kon tot hun tweede jaar niet lopen door honger en armoede. Moeder liet Kervens en Kervensia elke dag achter bij de deur van haar huisje om in haar moestuintje te kunnen werken. Zo kon zij groenten verkopen en 150 gourdes (= € 1,20) per dag verdienen om wat brood te kopen voor haar kinderen.

In 2016 kwam Marijke op een smal bergpaadje de smekende Itamène tegen. Itamène vroeg Marijke haar baby’s te helpen. Omdat zij niet wist wat haar bedoelingen waren zei Marijke dat zij een andere keer langs zou komen. Een paar dagen later liep Marijke naar Sattier. Zij zag Kervens acht meter van het huisje, zonder iemand in de buurt, op zijn buik op de grond liggen. En na even rondkijken vond zij ook Kervensia in dezelfde beroerde omstandigheden. Beide baby’s waren enorm mager en klein. Zij huilden en keken Marijke met hongerige ogen aan. Dit raakte Marijke diep. Zij dacht dat de kinderen ruim een jaar oud waren, maar ze bleken al ruim twee jaar te zijn. Marijke besloot toen direct om te helpen. Na een week elke dag gezond eten kon de tweeling staan.

Door orkaan Matthew raakte het schamele huisje, dat al tijdens de zware aardbeving van 2010 onbewoonbaar was geworden, in nog slechtere staat. De golfplaten waren eraf gewaaid. Met hulp van onze school hebben zij hun huisje kunnen opknappen. En we hielpen moeder Itamène en beide kinderen met medische hulp, medicijnen, melk, eten, drinken en kleding. Hier bleef het niet bij. Toen Kervens en Kervensia drie jaar oud werden konden wij hun, met hulp van de familie Kuik uit Nederland, bij ons naar school laten gaan. Nu zijn ze 7 jaar en zitten ze in klas 1. Ze zijn erg actief op school.

Januari 2021 werd hun moeder ernstig ziek. Zij had een tumor en kwam daardoor ten val. Vanaf dat moment was zij verlamd en bedlegerig. Op zondag 6 januari 2022 overleed Itamène. Nu zijn Kervens en Kervensia wees. Hun 17-jarige broer Iffaywell is gestopt met school om voor 200 tot 250 gourdes per dag groenten te kunnen verkopen, zodat zij te eten hebben. De oudere zussen hebben hun eigen problemen; de 21-jarige zus heeft twee kinderen, een zus van 18 jaar heeft één kind. Alle kinderen zijn in grote armoede opgegroeid.

Kervens en Kervensia begonnen net van het leven te genieten en te dromen over de toekomst. Hoe kunnen we hun dromen levend houden?

Kèmpes Jean

Onze school ontfermt zich over Kervens en Kervensia. Ze krijgen voor schooltijd brood in ons kinderhuis, en na schooltijd een warme maaltijd met groente. We geven de kinderen kleding en schoenen. Iffaywell krijgt kool en broccoli zaden en mag mee op onze vrachtwagen om te helpen en een beetje geld te verdienen. Het zou fantastisch zijn als er mensen zijn die Kervens en Kervensia langere tijd financieel willen ondersteunen. Wilt u dat (overwegen)? Neem dan contact met ons op.