Verslag van vrijwilligster Wouda Bakker

Verslag van Wouda Bakker
14-02-2018

Beste lezers,

Vandaag schrijf ik een stukje over Haïti.
Over het land en hoe het voelt , ruikt, is om hier te zijn. Op dit moment hebben de mensen hier drie dagen vrij vanwege carnaval.
Hier in de bergen merken wij daar niets van maar in de stad lijkt het een belangrijk feest te zijn voor de ménsen.
Omdat de kinderen nu niet op school zijn, hebben wij een rit naar de stad gemaakt. Om het klimrek te kopen waar we voor hebben gespaard en mensen in Nederland voor hebben gedoneerd.
Marijke heeft een open 4wiel aangedreven auto. Daarin zitten wij met gehoorbescherming vanwege het lawaai van de motor. Ook hebben wij een sjaal voor mond en neus. In de bergen vanwege de stoffige zandweg. In de stad vanwege alle benzine- en dieselstank. Overal in de stad is het vol met auto’s en lawaai. Het stinkt er verschrikkelijk. De stank is vaak zo erg dat je het voelt in je keel. Overal ligt vuilnis. Een ophaaldienst is hier bijna nergens. Soms zijn er wat verzamelplaatsen in de stad waar wel wat wordt opgehaald. Ook zijn er mensen die wat straten vegen. Maar er ligt veel troep overal op straat. Mensen leven vaak op straat, verkopen alles aan de straat en repareren bijv. ook hun motor op straat.

De wegen in de stad zijn overvol. De rijen met auto’s soms drie dik. Verkeersregels zijn er, bij mijn weten, niet.
Alles rijdt door elkaar en als je maar brutaal genoeg bent kom je er wel.
Gelukkig is Marijke gewend aan het verkeer.

Lees het volledige verslag van Wouda hier: Haïti verslag van Wouda Bakker vrijwilligster SNSiH 14-02-2018

Foto: Wouda geeft les aan onze onderwijzers met denkspelletjes.