Aantal officiële besmetting in Haïti nu meer dan 1.000

Het aantal officiële besmettingen met het Covid19-virus in Haïti is de 1.000 gepasseerd. Waarschijnlijk ligt het aantal werkelijke besmettingen veel hoger.

De situatie in Haïti is zorgwekkend. Het virus heeft onder andere de nationale gevangenis in het midden van het centrum van Port-au-Prince bereikt, lazen wij. Deze gevangenis heeft plek voor 778 gevangenen maar er zitten meer dan 3.600 mensen vast. Vorige week waren er 50 mensen ziek. Bij een steekproef op 12 personen bleken er 11 besmet te zijn met het Covid19-virus. Het National Network for the defence of human rights constateerde dat er in eerste instantie geen zorg werd verleend aan zieke gevangen en dat andere gevangenen, personeel en bezoekers niet werden beschermd. “Een snelkookpan, een tijdbom” noemde VN-functionaris Bruno Lemarquis het. Gevangenissen in Haïti zitten momenteel overvol. Weliswaar worden nu maatregelen genomen om de overbevolking tegen te gaan. Een klein deel van de gevangen is vrijgelaten, maar de situatie is moeilijk beheersbaar.

De piek van de bestemmingen worden nu verwacht in juni. De lockdown zal nog tot in ieder geval 20 juli duren, heeft de president afgekondigd.

Op veel plekken in Haïti wonen mensen dicht op elkaar. Hoe kunnen mensen in sloppenwijken afstand houden? In de sloppenwijken is er geen geld en geen eten. Velen ontberen zelfs water en elektriciteit.
Ook om onze school zien we de gevolgen van de lock-down en is er sprake van acute honger. We horen verhalen van mensen die al dagen leven op alleen een beetje water.

Wilt u iets doen voor mensen in Haïti die honger hebben?
Met onze actie Voedsel voor vandaag en morgen zamelen we geld in voor voedselpakketten. Voor € 30,– steunt u een gezin met voedsel, zaden en eventueel kleding. Maak u bijdrage over op onze bankrekening NL57 RABO 0369 466500 t.n.v. Stichting Naar School in Haïti. Vermeld er s.v.p. bij ‘Rijst en zaden’.