Grote ontrust in Haïti

Op 12 februari 2019 schreef Marijke:

Haïti is nog steeds zeer onrustig.
Gisteren kon onze vrachtwagen met personeel om 16.00 uur maar 700 m rijden vanaf onze school. Op straat was een barricade gemaakt. Er werden nare dingen gezegd. Grote monden met dreigende taal.
Het personeel moest lopend of op taptap-motoren naar huis.
De spanning is te voelen.
Haïti is nog steeds onrustig.

Op school hebben wij hebben genoeg gas om elke dag eten te koken voor alle leerlingen en leerkrachten. Er voldoende rijst en bonen. Wij hebben op tijd ingekocht. Wel moet het gebruik van diesel op rantsoen. Er is geen diesel te koop. Digicell heeft ook een groot te kort aan diesel. Dat kan inhouden dat telefoons en Internet niet meer werken. Het is zo raar dat het zo dreigend is, dat wij niet weten of het erger wordt of beter.

Wat de reden van alle agressie is, is de enorme armoede, het corruptesysteem, het niet helpen van de armen, veel te weinig onderwijs, eigen zakken vullen door meerdere politici, devaluering van de Gourdes en daardoor veel te hoge prijzen van de eerste levensbehoeften.
Onze school was afgelopen week open. Voor de leerlingen heel belangrijk! Hopelijk lukt het komende week ook op lessen te blijven geven en de leerlingen en leerkrachten een veilige plek te kunnen bieden.