Onze school gesloten nu het corona-virus Haïti heeft bereikt

Het corona virus is nu ook in Haïti. Alle scholen, universiteiten en winkels zijn dicht. Ook onze school is sinds deze week gesloten. Er vliegen geen vliegtuigen meer. Alleen goederen mogen worden vervoerd. We zijn blij dat deze maatregelen zo voortvarend zijn doorgevoerd. Haïti heeft bij andere landen gezien hoe erg het is.

Marijke heeft al afstandsouders gesproken die heel belangstellend en bezorgd zijn hoe het met hun kind in Nederland gaat. Zij hebben gehoord dat het in Europa ernstig is.

Een groot deel van de 11 miljoen mensen in Haïti is ondervoed. We houden ons hart vast. Er zijn enkele ziekenhuizen die ruimte en bedden hebben klaar gemaakt. Maar beademingsapparatuur is er bijna niet. Het maakt de toekomst erg onzeker.

Marijke is op onze school met haar vier meisjes. Ze is daar veilig. Alleen Jonel en Antonio komen werken met de bewakers. Zij houden afstand tot elkaar. “Ik ben blij en dankbaar dat ik bij de meisjes kan zijn en voor hen kan zorgen.” schreef Marijke deze week. “Zeker is dat ik er met de meisjes het beste van ga maken. Het leven gaat door, ook vandaag zijn er weer kuikentjes geboren. De zon komt op en schijnt bijna alle dagen.”

Gister hebben we aan nog eens 91 mensen voedselpakketten kunnen uitdelen. Dat was best even spannend, want onze medewerkers zijn ook bang om besmet te raken. Gelukkig vonden zij de moed om mee te helpen. We zijn erg dankbaar dat dit is gelukt.

De laatste zaken zijn nu opgeruimd. Ook de boekhouding is op een veilige plek opgeborgen. De chatadoo’s zijn op twee na met water gevuld. De waterpomp is nog stuk en wordt nu gerepareerd.

We houden u op de hoogte!