Onze school nu een maand dicht

Kettie, Genia, Kathia en Woodjina, de kinderen van Marijke, spelen hun eigen spel: Corona-virus. Zie het filmpje op facebook, waarop u de kinderen ziet spelen op het schoolplein. Ze gaan er gelukkig met veel plezier mee om.

Onze school is nu een maand dicht. In Haïti blijven alle scholen en veel winkels gesloten. In Kenscoff en Pétionville is het hoogste aantal officiële besmettingen gemeld/getest. Onze school is 10 km verderop in de bergen. Behalve enkele directieleden, laten wij geen mensen toe bij ons op het terrein. Wel worden er enkele mensen geholpen bij het hek op grote afstand. We zijn blij dat we dit kunnen doen. Het is momenteel heel spannend. Mensen vrezen het virus en de honger. De arme mensen, die meestal ondervoed zijn, moeten de straat op om iets te kunnen verkopen, zodat zij die dag iets te eten hebben. Dat kunnen zij nu niet doen. Er worden veel doden verwacht.

Marijke en haar vier meisjes maken het goed. Ook met de directie gaat het goed, al is dit voor hen een angstige tijd. Zij werken twee of drie dagen in de week. Eén persoon in een kamer of klas en dagen van zes uur. Het is belangrijk en noodzakelijk dat zij komen werken, want onze school wil deze crisis overleven.

Er is ook hulp op school voor al het andere werk, zoals het verzorgen van de dieren, het onderhouden van de moestuin en allerlei huishoudelijke taken. Jonel en zijn vrouw Johane wonen nu met hun dochtertje van vijf bij ons in het kinderhuis. En Jameson woont in het prefab-huis boven onze school. Zij blijven op het schoolterrein. We zijn erg blij met deze hulp. Zo is er voor Marijke tijd en ruimte om haar eigen werk te blijven doen en voor de meisjes te zorgen.

Ook de meisjes helpen mee. Zij zijn inmiddels wat meer gewend aan de manier van opvoeden van Marijke. Helpen zij goed, dan mogen zijn als beloning werken op de laptop. Zij hebben boeken te leen uit de schoolbibliotheek en lezen graag.

Blijf gezond en houdt afstand, maar wees er voor elkaar en graag ook voor onze leerlingen in Haïti. Dank u wel! Mesi anpil!