Fietsers rijden een prachtig bedrag bij elkaar.

Zaterdag werd de eindbestemming van The Ride on Education bereikt; Brussel. De jaarlijks terugkerende sponsorfietstocht van een week bracht ruim 17.500 euro op. ‘De precise totaalstand moeten we nog berekenen’, aldus de organisatie.

De opbrengst van dit jaar brengt het totaal van 5 jaar fietsen op circa 115.000 euro voor onderwijs in ontwikkelingslanden. Dit jaar kon gefietst worden voor Stichting Verre naasten (project in Zuid-Afrika en Papoea-Nieuw-Guinea), Stichting Naar school in Haïti (Haïti), Stichting Lusulu (Zimbabwe), Stichting Actie Calcutta (India) en World Without Obstacles (India).

Het weer zat de fietsers niet altijd mee, maar klagen deden ze niet: ‘Het hoort erbij, het is wat het is. We doen het voor het goede doel!’ De route bestond uit zeven etappes van gemiddeld 80 à 85 km, per dag, met een rustdag in Haamstede op dag 5. En: in 2017 geen hellingen van enige betekenis. Dit betekende dat de route voor iedereen goed te fietsen was. Jong en oud ging mee: de oudste deelnemer dit jaar was een Canadees van 72 en de jongste was 12 jaar.