Verslag van de Ontmoetingsdag op 15 mei 2022

Wat een heerlijke dag was het en wat boften we met het mooie weer. De kinderen konden de hele dag buitenspelen en op het springkussen. En binnen luisterden we naar de verhalen van onze bestuursleden Marijke Hilverda (Mar) en Marijke Zaalberg. Mar vertelde over de huidige situatie in Haïti, wat volgens haar best lastig is als je er zelf niet bent. Ondanks het sombere beeld sloot ze af met de woorden van een Haïtiaanse Dominee die ze enkele jaren geleden in Haïti sprak: “Als je onze kinderen echt wilt helpen en perspectief wilt geven, geef ze dan onderwijs.” Dat hopen we nog lang te kunnen blijven doen. Marijke praatte ons bij over hoe het gaat op onze school, de lopende projecten en ontwikkelingen. Ook vertelde ze hoezeer ze Haïti en de kinderen mist en hoe trots zij is op Kempès en zijn team hoe zij de school in moeilijke omstandigheden draaiende houden. Klik hier voor de Powerpoint presentatie van Marijke.

We vertoonden de film ‘École Soleil de Hollande’ met filmbeelden en foto’s die de afgelopen maanden op onze school zijn gemaakt. En die prachtig gemonteerd waren door Benito, de zoon van ons bestuurslid Peter Koopmann. Geweldig gedaan Benito! Heel veel dank!

Onze gastspreker Martijn Riess vertelde het indrukwekkende verhaal van zijn onlangs overleden vader Richard Riess. Richard Riess kwam als kapitein op zee meerdere keren in Haïti. Op een dag ontmoette hij een Haitiaanse jongen, die honger had en bij het schip om eten kwam vragen. Er ontstond een bijzondere band tussen Richard Riess en deze jongen. Toen het tijd werd om weer af te varen kon hij het niet over zijn hart verkrijgen het kind aan zijn lot over te laten. Hij ging op zoek en vond Marijke en vroeg haar voor het kind te zorgen. Dat deed Marijke. Een prachtig en ontroerend verhaal over hoe mensen in het leven op bijzondere wijze bij elkaar worden gebracht en een baken van licht kunnen zijn voor elkaar.

Dieula, Britt, Lisa en Tess onthulden de opbrengst van de verkoop op de kleedjesmarkt in Wageningen op Koningsdag. Met hun actie haalden zij € 240,- op voor de kinderen van onze school in Haïti. Wat fantastisch dat zij dit hebben gedaan. Heel veel dank voor jullie inzet meiden!

En er werden prachtige handgemaakte kaarten met afbeeldingen van bamboe uit Haïti verkocht. Dank jullie wel Els en Wim!

Elk jaar organiseren we een Ontmoetingsdag voor iedereen die ons werk in Haïti en de kinderen van onze school een warm hart toedraagt. Maar het doet ook onszelf zo goed u te ontmoeten. Het geeft ons de moed en de energie om te blijven geloven in de kinderen van Haïti en dat we met onderwijs een verschil kunnen maken voor hun toekomst. Het was hartverwarmend het gezamenlijk enthousiasme en de verbinding te voelen.

Dank u wel! En tot onze Ontmoetingsdag van 2023!