Het laatste nieuws uit Haïti!

Heeft u onze nieuwsbrief al ontvangen?

Wij schrijven onze teksten voor de nieuwsbrief ongeveer zes weken voordat de nieuwsbrief bij u op de deurmat valt. In deze tijd gebeurt er zoveel dat we u op deze manier graag vertellen over het laatste en actuele nieuws uit Haïti.

Corona in Haïti

Er zijn nu ruim 4.600 mensen positief getest op Corona. Veel zieke mensen worden niet getest of overlijden zonder dat bekent is of zij Corona hebben. Waarschijnlijk ligt het werkelijke aantal een stuk hoger.

Honger in Haïti én nog meer voedselpakketten door extra hulp

Het is geweldig dat wij met uw hulp al zoveel voedselpakketten hebben kunnen uitdelen. De mensen rondom onze school die een voedselpakket in ontvangst namen zijn enorm dankbaar. Hulp voor hen zal nodig blijven. Haiti zit nog in een volledige lockdown en veel mensen hebben honger en geen geld voor eten.
Wij ontvingen deze maand een grote gift van Hart voor Kinderen, waardoor wij nog eens 250 pakketten konden uitdelen.  We hebben nu ongeveer 1.500 pakketten uitgedeeld. Heel veel dank aan allen die de Haïtianen steunen in deze moeilijke tijd!

Hoe gaat het momenteel met Marijke en hoe vergaat het Kempès?

Uit de nieuwsbrief kunt u vast opmaken dat het ook voor Marijke een pittige tijd is. Het valt haar vooral zwaar dat alle docenten, en zelfs Kempès, volledig blokkeerden door de angst voor Corona. Terwijl nu juist alle zeilen moeten worden bijgezet. Het is heel fijn dat Kempès zichzelf inmiddels heeft herpakt. Hij neemt weer initiatieven, durft weer beslissingen te nemen en stuurt de docenten goed aan. Dat is fijn voor hemzelf en het geeft Marijke rust en veel steun.

In de nieuwsbrief heeft u een samenvatting kunnen lezen van een interview met Kempès. Benieuwd naar het volledige interview? U leest het hier…

Hoe staat het met de plannen voor volgend schooljaar?

Marijke en Kempès werken samen de plannen uit.  Volgend schooljaar starten we met minder leerlingen, ongeveer 350. Zo is het voor Kempès en Marijke weer goed behapbaar en kunnen we blijven werken aan de verbetering van het onderwijs. Dat vinden we heel belangrijk.

Het Covid19 virus maakt dat ongeveer 13 leerlingen tegelijk les kunnen krijgen in een lokaal, dat is een halve klas. Wij gaan de groepen in tweeën splitsen, een ochtend- en een middaggroep, beide groepen krijgen per dag drie uur onderwijs. Welke eisen gesteld worden door de Minister van Onderwijs weten wij nog niet, maar het is zeker dat overvolle klassen met 50 leerlingen niet goed mogelijk is met het oog op eventuele besmettingen. Er is ook veel begeleiding nodig van de docenten. Zij kunnen nog niet zelfstandig werken en hebben nooit geleerd om goed zelf na te denken. Door dagelijkse aandacht en begeleiding hopen we hierin, samen met hen, weer wat stappen te kunnen maken.

We hopen natuurlijk dat de ontwikkelingen zo zullen zijn, dat we na verloop van tijd weer meer leerlingen kunnen toelaten. Want het liefst geven wij zoveel mogelijk kansarme kinderen onderwijs en hoop op een toekomst.

We realiseren ons dat we ook zullen moeten ondervinden wat de economische gevolgen gaan worden van de Coronacrisis. Dat vinden we best spannend. Wij hopen van harte dat uw situatie zo blijft dat u ons kunt en wilt blijven ondersteunen.

Mondkapjes

Wij ontvingen een gift voor de aanschaf van twee trapnaaimachines, zodat wij mondkapjes kunnen maken. Zo kunnen we ons voorbereiden op het moment dat wij de school weer mogen openen. Maar ook kunnen wij de mondkapjes verkopen in onze nieuwe winkel.
Het is hartverwarmend dat er in deze tijd zoveel steun en hulp is.

Lespakketten voor de kinderen thuis

Het is nog onduidelijk wanneer onze school weer open mag. De afgelopen weken is er geëxperimenteerd met het maken van lespakketten voor de kinderen thuis. Dit blijkt nog niet zo eenvoudig voor onze docenten en vraagt veel begeleiding. De ervaringen van de afgelopen weken nemen we mee naar het nieuwe schooljaar. Na de zomerstop gaan we hiermee verder.

Marijke’s alternatieve Ride on Education

Marijke heeft met haar team al heel wat kilometers afgelegd in Haïti. Helaas is de kilometerteller op de hometrainer stuk en kunnen we u geen tussenstand geven. Wilt u Marijke en haar team steunen? Maak dan u gift over op NL49 TRIO 20245833 50 t.n.v. The Ride on Education o.v.v. Haiti/Marijke. Kijk hier voor meer informatie.

Kolibri fladdert vrolijk door het raam naar binnen

Kijk eens naar dit leuke filmpje dat Marijke onlangs plaatste op Facebook…filmpje kolibri